Thursday, July 4, 2013

Surirumah

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Ramai kawan yang suka bertanya seronok atau tidak menjadi surirumah ni dan ada juga bertanya mengenai aktiviti malahan ada yang juga sinis dalam percakapan... Saya adalah seorang surirumah setelah berkahwin dan saya menjadi surirumah kerana agak sukar mencari pekerjaan di sini... Malu sebagai surirumah? Tidak langsung rasa malu sebab saya tahu surirumah ni macam-macam jenis latar belakang dan tidaklah sepatutnya dipandang rendah oleh masyarakat... Ada dikalangan surirumah ni berpendidikan tinggi yang kadang kita tak jangka sebenanrnya dia itu adalah seorang pemegang PHD dan ada dikalangan surirumah ini orang yang terkenal dan lain-lain... Sejak menjadi seorang surirumah, bila fikir balik la kan, awal-awal agak susah untuk menyesuaikan diri... Yela, dah pernah bekerja dan sebagainya alih-alih jadi surirumah kan... Fikiran tu memang serabut jugalah- ini nak difikir, itu nak diambil kira... Orang ini kata begitu, orang itu kata begini... Ia memang menyakitkan kepala dan itulah jua faktor utama hormon tunggang langgang dibuatnya... Sudah lama berkecimpung dalam dunia surirumah ini, baru la rasa tenang sedikit dan minda pun dah tak berapa nak sempit... Berkawan dan belajar dari mereka yang merasa menjadi surirumah ni... Alah bisa tegal biasa, haaa, pepatah melayu terus~... Kes saya, saya ada ijazah dan saya boleh bekerja akan tetapi, orang kata belum rezeki saya lagi untuk bekerja- option saya jadi surirumah... Merata sana sini mencari kerja, tak dapat juga... Senang bagi orang berkata "You patut PJJ (perkahwinan jarak jauh)" lepas tu ada pula yang suggest "Kerja baliklah di Seremban"... Woohoo, senangnya cakap suruh PJJ... Sekejap mungkin la boleh tahan, kot kalau bertahun? Saya hanya senyum meleret dari meneruskan jawapan saya sebab saya tahu saya ada alasan logik dan tepat dari orang yang memberi suggestion itu...

Surirumah tak semestinya tak ada aktiviti yang boleh dibuat... Macam-macam boleh buat seperti belajar, membaca buku, pergi attend kelas etc... Saya pernah juga dapat soalan," Tak takut tepu ke sebab dah lama tak bekerja?"...Kalau kita set minda kita lupakan segala yang kita belajar, automatik minda kita jadi tepu... Kalau kita tahu menghargai apa kita belajar, insyaAllah, Allah akan membantu kita menyimpan segala data yang ada dalam sel otak... Janganlah menganggap surirumah ni pekerjaan yang sangat membosankan sebab itu adalah pilihan kita menghantar ke otak bahawa ia sesuatu yang membosankan... Setiap kali berjumpa orang mesti keluar soalan serupa sahaja... Janganlah begitu runcingkan skop surirumah ni... Ia sama aje dengan pekerjaan kamu sekalian... Hari-hari ulang kerja yang sama... Sudah-sudahlah tanya soalan sebegini rupa... Masing-masing ada alasan masing-masing... Surirumah pun manusia biasa juga, kadang-kadang pilihan dibuat bukan atas pilihan sendiri... Sekarang ni ramai aje surirumah yang berilmu dan ada yang lebih berpengetahuan dari anda sangkakan... Surirumah banyak masa membaca dan sebagainya dari yang bekerja? Tidak semestinya kerana anda yang bekerja lagi dikelilingi orang-orang yang berpengalaman jadi tidak ada alasan sebegitu...=)

Jadi, nasihat saya, berlapanglah sedikit pemikiran itu dan saya sebagai salah seorang surirumah di Malaysia sangatlah berbangga dengan waktu sekarang- saya ada masa cukup untuk belajar apa saya mahu etc... Bila saya bekerja nanti, saya takkan lupa saat-saat jadi surirumah... Hahaha...